Környezetvédelem

Péceltől a Dunáig épül Budapest leghosszabb parkja

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Pár éven belül átadhatják Budapest zöldútját, amely Rákos-patak mentén tartana a főváros péceli határától egészen a Duna Arénáig. A négy fővárosi kerületet érintő beruházás egyszerre lesz egy 23 kilométer hosszú kerékpárút és park, amelynek része, hogy – ahol ez lehetséges – visszaállítják a patakmeder természetes vagy természtközelibb állapotát. A munkálatok jövőre kezdődhetnek el.

“A zöldutak olyan, többfunkciós útvonalak, melyeket a gyalog, lovon, kerékpáron, illetve más motormentes módon közlekedő vagy túrázó emberek számára hoznak létre. Fajtájuk szerint lehetnek zöldfolyosók, történelmi és kereskedelmi útvonalak, folyók vagy vasutak mentén haladó ösvények, vízi utak” – határozza meg a zöldút jelentését a Közép- és Kelet-európai Zöldutak deklarációja. A zöldutak egyik – a városfejlesztésben egyre nagyobb szerepet kapó – változata a zajos és forgalmas nagyvárosokon belül vezető, a gépjárműforgalomtól védett folyosó, teljes egészében végigkerékpározható vagy gyalogolható, akadálymentesített útvonal.

A „Rákos-patak menti ökoturisztikai folyosó” című projekt azonban többről szól, mint egy kerékpárút-fejlesztésről, amely meghosszabítaná illetve összekötné a jelenleg is meglévő szakaszokat. A szabadban való akítv időtöltésnek és a munkába vagy iskolába járáshoz kapcsolódó utasforgalomnak kínált alternatíva mellett fontos cél a patak revitalizációja is. A Szadán eredő Rákos-patak eredetileg egy mocsaras területen kanyargott egészen a Dunáig. A Pesttől északra lévő mocsarak lecsapolása és azzal párhuzamosan első árvízvédelmi munkálatok a XVIII. században történtek meg, a Rákos-patak azonban a XIX. század során is többször kiöntött.

A rendezésre több terv is létezett – Szemere Bertalan még egy szélesebb, hajózható csatorna ötletét is felvetette – a jelenlegi Rákos-patakot jelentő új, betonlapokkal kirakott medret azonban már a két világháború között kezdték el kiépíteni. „Városi környezetben csak részleges revitalizáció képzelhető el. Minél rövidebb az egybefüggő, folytonos szakaszok hossza és a hozzá kapcsolódó szabad vagy felszabadítható területek aránya, annál korlátozottabbak a lehetőségek a revitalizációs célok megvalósításában. A revitalizációs lehetőségekhez mérten a völgy szakaszokra bontható. Az egyes szakaszok eltérnek a beavatkozások célja, mértéke és eszközei tekintetében. Míg egyes szakaszokon »csak« zöld- és kerékpáros infrastruktúra fejlesztési lehetőségek adódnak, addig más szakaszokon a meder és part akár jelentős átalakításával lehetőség nyílik többféle természetközeli élőhely megőrzésére, helyreállítására, bemutatására is” – fogalmaz Rákos-patak és környezetének revitalizációja c. megvalósíthatósági tanulmány és mesterterv. Ameddig a patak angyalföldi és zuglói szakaszokon városias patakrevitalizáció fog történni, addig a kőbányai és rákosmentei részeken lehetőség nyílik a szabályozás előtti állapotok részbeni helyreállítására ás erdőtelepítésre is.

„A patak X. és XVII. kerületi szakaszán olyan természetes és természetközeli élőhelyfragmentumok maradtak meg, amelyek még őrzik a hajdani Pesti-sík rendkívül gazdag élővilágát, ezért a természetvédelmi beavatkozásoknak ezek az elsődleges célterületei” – írja a tanulmány. A víz- és természetközelibb élményt nyújtó beavatkozások eszközei lesznek az osztott rézsű, a tipegősor és kaszkád, valamint a lágyszárú növények megtelepedését segítő mederburkolat.

A természetvédelmi intézkedések és a parkosítás kéz a kézben járnak a teljes hosszában végigkeérékpározható és akadálymentesen végiggyalogolható közlekedési folyosó kiépítésével. Az útvonal egyes részein ugyan már most is található kerékpárút, más részeiről viszont hiányzik, illetve azok nem érnek össze. Az XIII. és XIV. kerület határán a Rákosrendezői pályaudvar és az M3-as szakítja meg a kapcsolatot, amelyek felett jelenleg két egymást követő, leromlott állapotú gyalogos felüljárón – gyakorlatilag lépcsőn felcipelt biciklivel – vagy jelentős kerülővel, ráadásul a sínekkel egy szintben lévő, sorompós vasúti átjárón lehet átjutni. A BKK-nak az Építészfórum kérdéseire adott válaszaiból kiderül, hogy mára eldőlt, a kétszintű kereszteződést mindkét esetben felüljáróval fogják megoldani: „A rákosrendezői híd és az M3-as autópálya bevezető szakasza feletti felüljáró tervei engedélyezési szinten vannak kidolgozva, a tulajdonosi (MÁV és állami) hozzájárulások beszerzése jelenleg folyamatban van.”

Forrás: epiteszforum.hu

Címlap fotó: Arold Péter

Olvassa el ezt is
Vissza a szemét a feladónak

Szerző Megérkezett Kanadába a csaknem hetven konténernyi szeméttel megrakott hajó, amelyet egy hónapja indítottak útnak a Elolvasom

Megéri NEM tudomást venni? Meg?

Grönlandon a klímaváltozás már ökológiai gyászhoz vezet, és egyre több helyen ez várható. Az Északi-sarkkörön jól le lehet mérni a Elolvasom

Makai Viktória – “Szemétszedő futás”

Többnek tartom, mint egy egyszerű kezdeményezés. A dolog mögött hit és elhivatottság van. Közösségünk régi lakóját ismerve tudom, hogy értékteremtő Elolvasom

Nem mindegy hová teszed a kidobott fenyőfát

Akárhová ne tedd a kidobott fenyőfát, mert a szállítók akár honnan nem viszik el.   Jászberényi út -Legényrózsa u sarok Elolvasom

Ismét egy újabb természetvédelmi területtel gazdagodott Kőbánya!

Agócs Zsolt Ismét egy újabb természetvédelmi területtel gazdagodott Kőbánya! Még tavaly terjesztettem be három hasonlóan fontos Elolvasom

Most miért nem Akkor miért igen? Mi a különbség?

Arold Péter Az augusztus 20-i légi parádé előkészületei miatt kedd délután “megnövekedett zajhatásra” lehet számítani Budapest fölött, a Duna Parlament Elolvasom

Öt tévhit a klímaváltozásról, amit most megcáfolunk

Arold Péter Ez a cikk a Covering Climate Now nemzetközi médiaegyüttműködés részeként készült. Az együttműködés keretében az egész világon több Elolvasom

Nyugalom a fellegekben a mélyalvásod alatt

A jogszabályi változásoknak köszönhetően éjfél és reggel öt óra között, a mélyalvási időszakban szinte teljesen megszűnik a repülőgép-forgalom Budapest felett, Elolvasom

Pályazár

A Budapest Airport Zrt. tájékoztatja a lakosokat, hogy 2019. július 1-je és 7-e között az alábbi időpontokban terveznek pályazárást a Elolvasom

Közlemény

A kertvárosi óvoda is részt vesz a november 29-ig tartó használtelem-gyűjtő versenyben. Az összegyűjtött mennyiségért kilónként 45 ft garantált összeg Elolvasom

Amit szabad Jupiternek, nem szabad a kisördögnek

Arold Péter Néhány napja sétáltam a telepen. Meséltek ezt azt.  Nem nagy ügy, inkább fenemód zavaró. Parkolj az út rossz Elolvasom

Fa tarvágás a hatvani vonal mentén

Többen érdeklődtek közösségi csoportunkban, hogy miért kell sok fát a vasút mentén tarra vágni. Megkérdeztem képviselőnket és a válasz a Elolvasom

Ismét van vízvételi lehetőség a játszótéren

Mint azt  Dr. Som Lászlótól megtudtuk, tönkre tették a játszótér ivókútját. A mai nap kaptuk a hírt, hogy kijavították, illetve Elolvasom

Megvan a teknősgyilkos

A Fővárosi állatkert kamerarendszere alapján beazonosították azt az elkövetőt, aki a napokban egy kockakővel agyonütött egy teknőcöt. Hirdetés (adsbygoogle = Elolvasom

Szúnyoggyérítés – Hogyan védekezz!

Június második hetében biológiai és kémiai módszerrel egyaránt fellépnek az elszaporodott vérszívók ellen. Az előzetes tervek szerint 156 településen és Elolvasom

Folynak a teljes pálya felújítási munkálatok a MÁV Budapest-Hatvan vonalon

"Folynak a teljes pálya felújítási munkálatok a MÁV Budapest-Hatvan vonalon. Az északi sínpárt cseréje megtörtént, a tesztüzem befejeződött, így elkezdték Elolvasom

Érdekel minket a Te véleményed is!

Leave a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .